Nog even nagenieten van onze dag in het Owl’s Head Transporation Museum (www.ohtm.org).
Alleen als je er zo voor staat, kun je zien, dat er geen ster- of rotatie motor meer in zit, maar een 4 cilinder boxer motor. Als hij langs komt vliegen hoor je het verschil wel heel duidelijk.
Dit is de passagiers ‘accommodatie’ in de oude Fokker.
Up close and personal met dit mooie stuk historie. Ook hier viel de belangstelling zwaar tegen. Andere jaren zouden zich hier honderden, zo niet duizenden, mensen zich om de vliegtuigen verdrongen hebben.
De fameuze driedekker waarmee baron von Richthofen in de eerste Wereldoorlog furore maakte. Er bestaan geen originele exemplaren meer, maar dit is, op de motor na, wel een getrouwe kopie. De Fokker had net als de Sopwith oorspronkelijk een rotatie motor, maar deze heeft een stermotor. Alleen de echte purist kan daar wat op aan te merken hebben. De piloot van de Sopwith was er wel jaloers op, want de stermotor is veel betrouwbaarder.
De goggles van de piloot op de vleugel van de Sopwith Camel. Op de achtergrond een postvliegtuig uit het interbellum. Zo’n vliegtuig was al behoorlijk snel.
Deze mevrouw personifieerde Blanche Scott, de eerste vrouw die in 1910 per ongeluk een stuk solo vloog, tijdens het taxiën met de Curtiss flyer waarin ze lessen kreeg. De eerste officiële vlucht door een vrouw kwam 14 dagen later door Bessica Raiche in een Curtiss Flyer, die ze samen met haar man had gebouwd.
Een soort van Herbie, maar dan net even anders, op weg naar de tandarts.
Een grootvader prepareerde dit apparaat, zodat zijn kleinzoon er een paar rondjes mee kon rijden. Er stond een serieuze 4 cylinder Offenhauser in, die de juiste hoeveelheid lawaai maakte.
De oudste snowmobiel op basis van een Ford A.
Deze Ford werd gebruikt voor de inspectie van spoorrails.
De Bleriot XI waarmee de eerste vlucht over het Kanaal werd gemaakt. Eigenlijk een van de eerste betrouwbare vliegmachines waarmee je een afstand kon overbruggen.
Een BMW met een heus paardenzadel.
Deze merkwaardige hybride auto/motor was onderdeel van de zoektocht naar de definitieve uitvoering van de automobiel. Let vooral op de toch wel heel bijzondere koeling. Het was echt een tweewieler, maar als je langzaam ging, dan kwamen de stabilisatie wieltjes naar buiten. Er is ruimte voor twee passagiers, gescheiden door een opklapbare armsteun. De eerste keer dat zoiets werd toegepast.
De versieringen van deze brandweerauto zijn ongelooflijk gedetailleerd en mooi gemaakt. Echt nog het resultaat van een hele andere visie op de produktie.
Uitvinding en ontwikkeling van het WIEL
Een kopie van de eerste Wright Flyer. In het museum is de lengte van die eerste vlucht gemarkeerd. Dat daar uiteindelijk zoveel waarde aan gehecht werd is ongeloofelijk.
Lange 2 CV station. Sweet memories….
Het museum beschikt over een mooie collectie MG’s, zowel de sportwagens als de saloons.
Recent Comments