We hebben best wel een beetje een moeilijke relatie met cruiseschepen. De impact die ze hebben op kleine eilanden is enorm groot. Ze vormen een grote bron van inkomsten voor die eilanden, maar ze laten ook forse sporen na. Het is onmogelijk voor ons om een gebalanceerd oordeel te geven of het uiteindelijk effect positief of negatief is. Het is wel degelijk duidelijk, dat een heleboel mensen erg graag cruisen. Zo duidelijk, dat het een grote industrie is geworden.
Wij waren vandaag te gast op het grootste schip van de Royal Caribbean Cruise Lines (www.royalcaribbean.com), de Oasis of the Seas en onze bewondering van wat we daar te zien hebben gekregen, staat geheel los van onze vraagtekens bij het fenomeen cruises. Het is een ongelooflijk schip, dat met ruim 2000 man bemanning meer dan 6000 passagiers een onvergetelijke vakantie kan bezorgen.
We gaan de loopplank op van het 18 verdiepingen hoge schip. De reddingsboot kan 350 mensen herbergen. De eerste dag van de cruise wordt er een uitgebreide veiligheidsoefening voor de passagiers gehouden. De crew oefent apart ook iedere week, maar nooit allemaal tegelijk. Dat doen ze in shifts, zodat het normale leven aan boord doorgang kan vinden.
Er is een lichtkrant die vertelt over het schip, waar 8000 manjaren aan gewerkt is. Het is groter dan een vliegdekschip en net zo lang als een supertanker. Het schip is smaakvol ingericht en goed afgewerkt, ook al lijkt het hieronder alsof de laatste hand er nog aan wordt gelegd.
De ingang waar iedereen welkom wordt geheten. Wij zijn slechts bezoekers voor een paar uur, maar gaan natuurlijk ook door de strenge veiligheidscontrôles heen. We moeten onze paspoorten afgeven in ruil voor veiligheidsbadges die in de computer gekoppeld worden aan heuse foto’s van ons. De handbagage gaat door een scanner en wij moeten zelf ook door zo’n apparaat, net als op een vliegveld. De boot komt ‘s morgens hier in Fort Lauderdale aan en dan gaan de 6000 passagiers in de loop van de ochtend van boord af. Zodra de laatste passagier van boord is, begint het instappen van de nieuwe gasten. Om vijf uur vaart het schip dan weer uit. Wij moeten om drie uur weer van boord zijn. We zullen dan nog lang niet alles gezien hebben, maar we hebben dan wel een redelijke indruk van wat er aan de passagiers geboden wordt. Het gehele gebeuren achter de schermen blijft voor ons ook daar; achter de schermen. Pim had natuurlijk graag brug en machine kamer willen zien, en meer van de logistiek en dergelijke, maar dat laten de veiligheidsmaatregelen tegenwoordig niet meer toe. Zeker ook de bagage afhandeling moet het bekijken waard zijn. Het is niet te geloven hoeveel bagage de meeste mensen mee aan boord slepen.
Dit zijn fonteinen in de centrale hal. Daar zakt na de afvaart een bar in, die van een verdieping daarboven komt en die als bar en als grote lift tussen die twee verdiepingen op en neer blijft gaan.
Om een idee te krijgen waar je bent zijn overal infostands en touchscreens aanwezig.
Dit is een Royal Suite. Daar hoort een uitgebreide vergader accommodatie bij, een briljant balkon met bar en achterin zie je zelfs een vleugel staan.
Dit is een lounge waar je ongestoord een conferentie kunt houden. Cruises zijn een populair cadeau voor “the best salesman of….” En daarnaast kunnen ook hele management teams hier seminars en dergelijke houden.
De Oasis is echt bizar groot. Samen met haar zusterschip de Allure of the Seas zijn het de grootste passagiersschepen ter wereld. We kijken vanaf boven neer op een aantal – op zich toch ook al heel behoorlijke – cruise schepen zoals de Westerdam van de HAL.
Er zijn 4 zwembaden aan boord.
Het is echt ongelofelijk hoog met ‘Central Park’ in de diepte.
Surfpool, waar ze echt een wave maken waar je vanaf kunt surfen. Het is in de ‘splash zone’ en het is erg populair vermaak. Er zijn er dan ook twee van.
Er zijn hutten in alle soorten van binnenhutten zonder ramen tot de Royal Suite. De love suites – erg geliefd voor een huwelijksreis – kosten $17.000 voor een week. Dat is $100 per uur voor de week dat je aan boord bent. De meeste hutten hebben een balkonnetje, dat, afhankelijk van de prijs, uitkijkt op Central Park binnen in het schip, of naar buiten op zee.
Voor de kinderen is dit een waar paradijs.
Ze hebben voor iedere leeftijd iets. Een laboratorium waar ze eenvoudige proefjes kunnen doen, een computerlounge, een ruimte om workshops te volgen, maar je moet wel opgeven wanneer je precies mee wilt doen aan de Barbie contest.
Naomi, 17 jaar geleden begonnen als barmeisje aan boord van een van de schepen, leidt ons rond en laat vol trots zien waar zij nu verantwoordelijk voor is: Alle drank op alle 21 cruiseships van de Royal Caribbean Cruise Lines. De bars zijn een hele belangrijke inkomstenpost aan boord van de schepen en alles moet dan ook perfect voor elkaar zijn.
Dit is een van de 38 bars aan boord.
Om een goed beeld te krijgen van de vloot surf je naar: http://www.royalcaribbean.com/findacruise/ships/home.do
Je kunt op 21 verschillende plekken voedsel verkrijgen, maar dit is de meest luxe. Hier moet je wel betalen, maar het restaurant dat inbegrepen is in de prijs van de cruise is groot, maar zeker niet verkeerd.
De tuinen worden goed onderhouden en zien er dan ook prachtig uit.
Hilton, de man van Naomi, werkt ook bij RCCL en vaart momenteel op de Oasis.
Recent Comments