We waren er echt helemaal klaar voor, zowel fysiek als geestelijk. Helaas, het weer speelt niet mee. De verwachting voor morgen is 25-30 knoop wind vanuit het zuiden, dat is recht op de neus. Da’s op zich nog wel te doen, maar het wordt dan werken. Behalve de minder gunstige wind, wordt er ook zware regenval verwacht. Ook daar kunnen we nog wel tegen, maar als we met zijn tweetjes zouden gaan, zouden we elkaar nu al aankijken en besluiten om nog een dagje te wachten. Verder wordt een golfhoogte, de deining, verwacht van 6 meter hoog en die loopt van noord naar zuid. Dat is dan de gemiddelde golfhoogte en daaroverheen, of beter: dwars daar doorheen, komt dan ook nog het effect van de wind. Al die factoren bij elkaar hebben de organisatie doen besluiten om een alternatieve startdatum voor de cruisers voor te stellen. De race start morgen volgens plan, maar de cruisers mogen kiezen of ze morgen of (waarschijnlijk) dinsdag willen vertrekken.
Alle schippers waren bij elkaar in de schippers meeting en toen dat bericht werd bekend gemaakt ging er meteen een applaus en een zucht van verlichting op. Het is een moedig en verstandig besluit van de race organisatie. Natuurlijk zijn er boten die morgen moeten gaan in verband met de aansluitende plannen, maar het grootste deel zal zo te zien wachten tot dinsdag. Hanneke en ik hebben tot nu toe steeds gewacht op het goede weer voor een overtocht en behalve een dagje slecht weer in Biskaje (of all places) zijn we daar erg goed in geslaagd. We varen niet als prestatietocht, maar voor ons plezier. We maken dan ook graag gebruik van de mogelijkheid die ons door de organisatie wordt geboden. We wachten tot dinsdag.
Het zal dan ook nog even duren voordat deze heerlijke ham wordt aangesneden. Die ham is bedoelt als ons ‘5 uurtje’ tijdens de overtocht. Meestal vergezeld door een glaasje fris of zoiets, maar op bepaalde hoogtijdagen vergezeld door een biertje. We zullen het doorsnijden van de kreeftskeerkring vieren, het passeren van de eerste vouw in de kaart (alweer een voordeel van papieren kaarten), de helft van de reis, de tweede vouw en de derde vouw, die vlak voor St. Lucia wordt gepasseerd.
Recent Comments