Watervliegtuig

Dit is even echt even mijn ding en dan vooral bijvoorbeeld voor Martijn (Pieter, waarschuw jij hem even) en Koen, die van dit soort dingen kunnen genieten. De watervliegtuigen worden hier voor het verkeer tussen Puerto Rico, St. Croix en St. Thomas nog commercieel op een lijndienst ingezet. De piloten zijn echt wel een beetje cowboys, zoals wij de eerste dag bij het binnenvaren van de baai van St. Thomas al merkten. Hij kwam echt op masthoogte op ons afvliegen en week pas op het laatste ogenblik net genoeg uit.
20130326-161546.jpg
Voordat het watervliegtuig gaat landen “buzzen” ze de baai eerst even om te kijken of er geen obstakels te verwachten zijn. In St. Thomas lagen twee reserve drijvers en dat zal wel niet voor niets zijn.

20130326-161631.jpg

20130326-161700.jpg

20130326-161721.jpg
Na de controle van de baai starten ze door om met een grote boog hun aanvliegroute op te zoeken en de landing in te zetten.

20130326-161749.jpg
De baai is omzoomd door heuvels en gebouwen, zodat ze behoorlijk stijl binnen moeten komen duiken. Daarbij kruisen ze overigens de aanvliegroute van het reguliere vliegveld, wat ongetwijfeld weer extra complexiteiten met zich meebrengt.

20130326-161826.jpg
Er zijn geen speciale regels voor jachten waar we ons aan moeten houden als we in de baai varen. Wel zijn er net als overal elders bepaalde plekken waar we wel en niet mogen ankeren.

20130326-161843.jpg

20130326-161907.jpg

20130326-161935.jpg

20130326-162010.jpg
Ik ga er van uit, dat de mensen in deze Jeanneau zich wel helemaal de pestpokken geschrokken zijn. De watervliegtuigen kunnen echter behoorlijk scherp sturen.

20130326-162046.jpg
De Twin Otter heeft twee turboprop motoren, die een groot vermogen leveren.

20130326-162108.jpg
Dit keer startte het vliegtuig in een rechte lijn, maar we zagen ook, dat het halverwege de start een bocht maakte. Handig als je niet afhankelijk bent van een toch altijd relatief smalle startbaan.

20130326-162132.jpg
De Twin Otter is een modern vliegtuig, met twee piloten aan boord om de 15 (max. 18) passagiers veilig over te zetten.

20130326-162204.jpg
De spray valt hier nog wel mee. Ik heb ook foto’s gemaakt toen er iets meer wind stond en de golven wat hoger waren. Dan werd het watervliegtuig helemaal aan het gezicht onttrokken.

20130326-162226.jpg
Los van het water.

20130326-162247.jpg
Nu nog even om dat cruise schip heen. Vanaf het dek van die schepen moet het er ook echt spectaculair uitzien.

20130326-162331.jpg We hadden de man bijna voor de borrel uitgenodigd, maar hij moest nog terug naar St. Croix, waar de basis is.