Na een nacht met veel onweer en wind blijkt het ‘s morgens weer bladstil. Ook dit land heeft een serieuze bruine vloot. ‘s Morgens om klokslag 8 wordt de vlag ceremonieel gehesen en niet veel later varen ze uit.
We liggen in een mooie baai met niemand om ons heen, behalve die windjammer dan.
Gisteren wilde de buitenboordmotor niet starten. We gaan vandaag naar de werf, waar de boot in augustus, als we naar Nederland gaan, op de kant wordt gezet. Zij kunnen ook meteen naar de buitenboordmotor kijken. Op weg daar naartoe komen we langs het tonnenmagazijn. Hier liggen de tonnen op de kant, waar we normaal omheen varen.
We hebben een bespreking met de man van de werf, die de buitenboordmotor meteen naar de technische dienst brengt. Nelly Rose ligt aan het service dok en we mogen de faciliteiten van de jachthaven gebruiken. Hanneke doet gauw de was en we gaan met een taxi naar een supermarkt. Daar zien we iets wat je niet in de gemiddelde Jumbo zult tegenkomen. We zijn in het land van de kreeft en de hele tank zit er stampvol mee. We houden ons nog even in, maar vroeg of laat zal het er toch van komen. Er is ook een uitstekende visboer, waar we een heerlijke vis scoren.
Als we terugkomen is de buitenboordmotor weer klaar. De carburateur was vervuild. Dat is vervelend, want dat zou kunnen betekenen, dat er rotzooi in de tank is gekomen. Dan zal het dus vaker gebeuren. Het is geen eenvoudige klus om de carburateur er uit te halen, schoon te maken en weer te monteren. Pim houdt zijn hart vast.
We douchen nog even en gaan met lekker schone haren weer de haven uit en voor anker op de rede van Rockland. Dat is goedkoper (gratis), veel koeler en je hebt dan aanzienlijk minder muggen.
Als we net liggen komen er weer twee traditionele schoeners naast ons liggen. Deze schoener kwam met beide grootzeilen aanvaren, de voorzeilen al keurig opgedoekt, met de kop in de wind. Op het moment, dat de vaart eruit is, laat de bemanning het anker vallen en worden de zeilen gestreken. Eerst van de voormast en daarna van de hogere achtermast, zodat het schip goed met de kop op de wind blijft liggen. Het is een perfecte demonstratie van de wijze, waarop vroeger altijd met deze schepen werd gevaren.
Recent Comments