Het landmark voor ons om terug te komen bij onze marina is de convenience store op de hoek. Daar gaan we nu maar even niet naartoe, want er staan 4 politie auto’s voor.
< />
De agent heeft er bezwaar tegen dat we een foto maken en het lijkt of de arrestant naar ons zwaait. Geen idee natuurlijk wat het allemaal te betekenen heeft.
We zijn de USS Yorktown gaan bekijken ( en.wikipedia.org/wiki/USS_Yorktown_(CV-10) ). Nadat de oorspronkelijke Yorktown in 1942 tot zinken werd gebracht, werd meteen begonnen met de bouw van deze Yorktown, die begin 1944 in de vaart werd genomen en in de resterende oorlogsmaanden nog een belangrijke bijdrage leverde.
Bij de kaartjesverkoop zitten deze vrouwen de hele dag biezen mandjes te vlechten. Een kunst, die is overgeleverd van hun voorouders uit Afrika. De manden waren van belang bij het ‘dorsen’ (geen idee of dat bij rijst ook zo heet) van de rijst.
Een van de badkamers voor de manschappen. De officiers hadden meer ruimte, maar niet echt meer luxe.
Een van de slaapzalen. Er waren meerdere soortgelijke accomodaties aan boord, zo dicht mogelijk bij de werkomgeving van de groep die daar sliep. In totaal waren er ongeveer 3.500 mensen aan boord.
Sleutelbos van een bootsman. Hij had twee van dit soort sleutelringen.
Naast de tandarts; is er natuurlijk ook een operatiekamer en een ziekenboeg aanwezig. Alle faciliteiten van een stadje met 3.500 inwoners zijn aanwezig, zoals een kerk, die voor alle christelijke diensten werd gebruikt, een volledig uitgeruste drukkerij, bakkerij, slagerij en volledige werkplaatsen om alles aan de praat te kunnen houden.
Speciaal voor Adam nog even de Apotheek.
Met een kaartsysteem voor de recepten. Turkey voor alle manschappen en voor 10.000 chocolate chip cookies.
We gaan eerst in de flightsimulator en klimmen daarna in een vliegtuig
Indrukwekkende hoeveelheden metertjes in de machinekamers. We zijn afgedaald tot helemaal onderin het schip en helemaal tot boven in de commando toren geweest. We hebben dit hele indrukwekkende stuk engineering van boven tot onderen en van voor tot achteren bekeken.
We hebben geluncht in de mess van de onderofficieren; rijst met draadjesvlees, dat volgens zeggen van de oud marine man echt representatief was voor de kwaliteit die aan boord werd geserveerd.
Hier zie je de kabel waarmee de vliegtuigen na de landing worden afgeremd.
Door die slurf bovenop kunnen ze bijgetankt worden in de lucht.
De eetkamer van de hoogste stafofficieren, met piano en TV.
De kapper is ook onontbeerlijk
Er is zijn ook 6 gevangeniscellen met ieder 3 kooien erin.
Dit is een vluchtgang voor de mensen die helemaal onderin werkten. Het wordt nu vol gegooid met geld
.
De onderzeeboot hebben we overgeslagen. Hier kun je mooi zien hoe we hier naar binnen gevaren zijn.
Recent Comments