Dit is de tanker die we gaan wegtrekken van zijn ligplaats. De loods is al aan boord van de Strofades. Hij vertelt waar hij de sleepboten wil hebben en wat er moet gebeuren.
De mannen vinden het varen het leukste. Aan de kant moeten ze onderhoud plegen en rapporten maken.
De mannen bovenop de tanker gooien een dunne lijn naar beneden. Daar wordt een voorloper aan bevestigd waarmee uiteindelijk de zware sleeplijn naar boven gehesen kan worden met behulp van een lier op het dek van de Strofades.
De Smit Tahiti gaat aan de achterkant van het schip duwen om het op de plaats te houden als de meertrossen gelost gaan worden.
Het losmaken van de trossen gebeurt door de linehandlers, die met dit kleine slepertje aan komen varen.
De sleepbootkapitein is Bonairiaan, maar heeft de zeevaartschool in Curacao gedaan. Hij kan met de hendels en het stuurwieltje de boot perfect op de plek houden, totdat het sein komt dat we moeten gaan trekken.
De trossen zijn los en worden binnengehaald.
De Smit Tahiti neemt nu afstand.
Wij krijgen het sein van de loods dat we kunnen gaan trekken. De Strofades gaat zelf langzaam vooruit varen.
De boeg is ver genoeg van de kant en de achtersteven kan nu vrij doordraaien. Wij gaan weer langszij en nemen de sleeptros weer aan boord.
De Smit Tahiti haalt de loods van boord met behulp van het trappetje aan de zijkant.
We zijn weer bij Kralendijk terug.
We hebben een prachtdag gehad! Veel dank aan de mensen van de Smit Lamnalco Lucaya! Veel dank ook aan Harm!
Recent Comments