Bij ons is er weer eens wat kapot. Het is nooit de vraag of er iets kapot
gaat, maar wanneer….
Dit keer was het een hele spannende. Bij het laten zakken van het anker
bleef de motor lopen en luisterde niet meer naar de commando’s van
bedieningsapparaat. Het is schrikbarend om te zien met welke snelheid de
ketting dan blijft aflopen en op weg gaat naar het einde. Daar zit de
ketting wel geborgd, maar of die borging bestand zou zijn tegen het geweld
van de motor zullen we gelukkig nooit weten. Ik kon de ketting met de hendel
voor de handbediening van de ankerlier van het ketting wiel afkrijgen, terwijl Hanneke naar
beneden dook om de hoofdzekering van de lier te onderbreken. De
hoofdschakelaar van alle andere apparatuur had even weinig invloed als de
schakelaar op het schakelpaneel. Het geweld ging overal buitenom. Het moest de zekering van de lier zelf zijn.
Vervolgens op zoek naar de oorzaak van dit euvel. De motor bleek in orde. De
koolborstels zagen er allemaal prima uit. De voetschakelaars, die we nooit
hadden moeten monteren, waren ook onschuldig. Het bedieningskastje zag er
ook goed uit. Pas toen we de bedrading bij de control box losmaakten liep de
motor niet meer. Dat leek ook wel logisch. We draaiden toen de draden een
keer om, zodat we konden zien of de motor dan andersom zou gaan lopen. Toen
deed hij echter niets meer, maar dat kwam omdat de schakelaar op het paneel
uit stond. Kennelijk was door het losmaken van de draden het euvel
verholpen. We draaiden alles weer vast en het hele spul werkte weer naar
behoren. Dat gaat natuurlijk nooit lang goed en het is een kwestie van tijd
tot het weer een keer vast slaat. Dat wordt zenuwachtig anker op gaan. Het
anker elektrisch laten zakken doen we voorlopig maar niet meer. Eigenlijk
hoeft dat nooit en begrijp ik niet goed waarom ik dat doe. Het lazert ook
uit zichzelf goed naar beneden, zij het iets minder gecontroleerd.
Eind goed al goed, maar we hebben wel een nieuwe control box besteld.
Recent Comments