Laatste drankje aan deze kant van het kanaal.
Ineens zakt de trap in elkaar. Aan de onderkant is er een steun afgebroken. Dat komt slecht uit als je 4 man extra aan boord krijgt. Pim repareert hem snel en plakt rode tape op de onderste tree om iedereen te waarschuwen dat je er niet op mag staan.
Je bent verplicht om 4 linehandlers aan boord te hebben en dit is Henry. Hij reageerde op een briefje, dat we op het aanplakbord hadden gehangen. Hij is bemanning op een groot schip en heeft een paar dagen niks te doen. Hij is blij om even uit de haven te zijn. Het is een gezellige vent vol verhalen.
Dragon Wing is een van de 2 boten met wie we straks worden samengebonden. We gaan dan als flottielje van 3 boten breed door het kanaal. Dragon Wing is een jonk getuigde boot. Dat is een nogal eigenzinnige tuigage voor elk deel van de wereld,behalve misschien nog de kust van China. Dat zegt dan ook wel wat over de eigenzinnigheid van de schipper.
We varen achter een koelschip van het Nederlandse bedrijf Seatrade aan. Het wordt al aardig donker. Het is inmiddels half 7.
De Advisor ( ook verplicht), die dienst doet als een soort loods en nog 2 ingehuurde linehandlers zijn nu ook aan boord gebracht.
We worden aan elkaar vastgebonden met de 47 ft. ‘Nuevo Vagabond’ als grootste in het midden. Hij moet het flottielje sturen en de buitenste boten moeten de lijnen met de kant hanteren. Er wordt een vuistje met een dunne lijn vanaf de kant gegooid, waar wij de dikke lijnen aan vast maken.
We varen gezamenlijk de eerste sluis binnen.
De deuren zijn dicht; het water gaat stijgen.
We zijn nu ongeveer 8 meter omhoog gegaan en je kunt nu over de sluisdeuren heen de diepte inkijken. Hier zie je, hoe we in de middelste sluis liggen. Bijna in Lake Gatun. Het meer is kunstmatig groter gemaakt en ongeveer 40.000 mensen zijn opnieuw gehuisvest. Hun dorpen zijn ondergelopen.
De deuren gaan weer dicht.
De laatste sluis voor we in Lake Gatun zijn.
Eindelijk zijn we in Lake Gatun.
We meren af aan een grote rubberen boei met aan de andere kant de Dragon Wing. Het is nu 21.15 uur en iedereen heeft zin in de Spaghetti Bolognaise, die Pim heeft klaargemaakt van te voren. Hanneke hoeft alleen nog maar de spaghetti te koken voor 5 man. Een van de linehandlers slaapt op de bank en de andere slaapt buiten.
s’Ochtends om 06.00. zonsopkomst in Lake Gatun. Verderop ligt nog zo’n boei, waar 2 schepen aan liggen, die de andere kant opgaan. De advisor, die gisterenavond van boord is gehaald, wordt zometeen vervangen door zijn opvolger, die het volgende stuk mee zal varen. Dit is die grote boei met de advisor van de buren, die aantekeningen staat te maken.
Onderweg komen we geregeld andere schepen tegen. De ‘cut’ door de bergen is eenrichtingsverkeer. Daarom werken de sluizen zes uur de ene kant op en dan weer zes uur de andere kant op. De jachten gaan gewoon wel tegen het verkeer in op het wisselen van zo’n shift. De grootste schepen die door de sluis gaan noemen ze Panamax en de categorie daaronder zijn de ‘supers’. Verder gaat er een heel assortiment kleinere schepen door het kanaal heen.
De rode boot ( Oyster) ging op de tweede dag tegelijk met ons door de sluizen. Hij is groter dan 65 voet en moet dan een loods aan boord nemen en krijgt geen andere schepen naast zich. Hij moest alle vier de lijnen alleen doen. De tanker op de achtergrond is een Panamax. D.w.z. dat ie speciaal is gebouwd voor doorgang door het kanaal. Als ie in de sluis ligt heeft ie aan beide zijden nog 1 meter speling en voor en achter 4 meter. Daar kan dus geen sleepboot meer bij.
Het water is inmiddels behoorlijk van kleur veranderd. Dat komt omdat ze hier altijd bezig zijn om de ‘cut’ te verbreden, zodat het eenrichtingsverkeer kan worden opgeheven. Daardoor wordt de capaciteit van het kanaal aanmerkelijk vergroot en dat is van belang in verband met het nieuwe sluizencomplex dat wordt gebouwd. .
Dat doen ze met deze baggermolen.
Recent Comments