Accu blij.

Het gaat – naar omstandigheden – goed aan boord van de Nelly Rose. Wel
worden we in onze zeil technische opties sterk gelimiteerd door de
technische problemen. Zo viel afgelopen nacht de wind weg en die paar knoop
die over bleven kwamen uit het oosten. De golven bleven echter onverminderd
denken dat het nog wel windkracht vijf was en dan gaat de fok invallen en
weer vol knallen. Dat is normaal al niet goed voor het zeil, maar nu durven
we dat zeker niet aan met onze toch niet volwaardig gestaagde mast. Een
oplossing is dan om op te sturen tot ruime of zelfs halve wind, maar dan
komen wij snel te zuidelijk uit en dat geeft alleen maar meer zorgen. Even
gijpen is er niet bij. We besloten om de motor te starten en die koers te
varen die we wilden hebben. Na drie uur was de wind weer terug en was de
accu extra blij met deze actie. Normaal draait de motor alleen als we brood
bakken, eens in de drie dagen.

We zijn nu 14 dagen op zee en hebben de afgelopen 13 dagen geen andere boot
meer gezien. Het is dus erg rustig. Dat geeft ons de tijd om de vernieuwde
omgevingsfactoren goed op ons te laten inwerken. We zien de grote beer nog,
die als steelpan net over de horizon tuimelt. We zien ook het Zuiderkruis en
dat is toch wel heel bijzonder. De storingen die op het noordelijk halfrond
bij onze Atlantische oversteek nog van stuurboord kwamen, komen nu van
bakboord. We hebben er tot nu toe weinig last van. Een enkel buitje, maar
meer is het niet. En dan de zon. De zon staat echt waar de Meester op de
lagere school zei dat hij nooit kon staan. Hij staat echt noordelijk van
ons. Dat wordt duidelijker naarmate op het noordelijk halfrond de zomer
vordert en wij hier dieper de winter in duiken, maar het is onmiskenbaar:
Hij staat noordelijk van ons.
Wij zetten ieder 15 graden westerlengte de klok een uurtje terug. Zo ook
vandaag weer als wij de 120 graden passeren. Dat gaat nog één keer gebeuren
tot we op 139 graden bij Hiva Oa aankomen. Nog zo’n 1200 mijl te gaan. We
worden dapper geholpen door de stroom en als dat zo zou blijven, hetgeen
niet de verwachting is, dan zouden 3150 mijl afleggen door 2800 mijl te
varen.